Z ZAKRESU METODYKI REALIZACJI ZAJĘĆ TRADYCYJNYCH

Aby utrzymać zaangażowanie Studentów w trakcie zajęć i uczynić proces uczenia się bardziej skutecznym, zaleca się stosowanie różnych rozwiązań motywujących. Wśród propozycji pojawia się np. odwoływanie się do emocji, rywalizowanie, stosowanie nowoczesnych technologii, duża dynamika (urozmaicenie) zajęć, stosowanie wielu metod aktywizujących, wprowadzanie limitowanego czasu zadań itd. Dlaczego takie rozwiązania mogą być przydatne, a kiedy stają się zagrożeniem dla skutecznego uczenia się? Co trzeba brać pod uwagę planując ich wdrażanie? Czy są to rozwiązania dla każdego Studenta? Gdzie leży granica między zachętą a zniechęceniem i obawą? Odpowiedzi na te pytania poszukamy wspólnie podczas webinaru.  

Forma szkolenia

online - MS Teams

Terminy

Karty pracy są szczególnie często wykorzystywane na kierunkach studiów w zakresie chemii, biologii i nauk o ziemi. Jednocześnie, ich specyfika jest znana Studentom, ponieważ są niezwykle popularnym narzędziem dydaktycznym w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Czy jednak są one interesujące, atrakcyjne i sprzyjają zapamiętywaniu informacji? Celem webinaru jest pokazanie, w jaki sposób można zmodyfikować pod względem wizualnym karty pracy, aby nie straciły niczego w warstwie merytorycznej, a jednocześnie były bardziej skutecznym narzędziem w ręku Nauczyciela Akademickiego. Zastanowimy się również na tym, jak wykorzystać i tworzyć karty pracy na innych kierunkach studiów.  

Uwaga! Osoby zapisujące się na webinar, które korzystają na zajęciach dydaktycznych z kart pracy są proszone o przesłanie skanu / zdjęcia 1-2 wykorzystywanych kart na 48 h przed webinarem na adres kamila.pytka@uni.lodz.pl

Forma szkolenia

online - MS Teams

Terminy

Milczący Studenci stanowią prawdziwe wyzwanie dla nawet najbardziej doświadczonych Nauczycieli Akademickich. Zanim jednak zaczniemy podejrzewać, że ich niechęć do udziału w dyskusji wynika z braku wiedzy, presji społecznej lub cech charakteru, warto zacząć przemianę od analizy sposobu zadawania pytań Studentom. W czasie webinaru porozmawiamy o tym, jak formułować pytania otwierające i jak pomóc Studentom, którzy chcieliby przygotować się do udzielenia odpowiedzi na pytanie. Porozmawiamy również o tym, jakie zachowania związane z zadawaniem pytań powodują niepożądany strach u Studentów. 

Forma szkolenia

online - MS Teams

Terminy

Niezależnie od tego, czy wykład stanowi jedyną formę prowadzenia zajęć z danego przedmiotu czy też jest uzupełnieniem wobec np. ćwiczeń, przed Nauczycielem Akademickim pojawia się wyzwanie pogodzenia chęci i potrzeby przekazania Studentom jak największej ilości informacji z możliwościami koncentracji osób z pokolenia Z. Biorąc to pod uwagę, jedno można stwierdzić z całą pewnością - wykład prowadzony wyłącznie metodą podawczą jest dość komfortowy, ale z pewnością nieskuteczny. W czasie webinaru porozmawiamy o tym, jakie proste zmiany w prowadzeniu wykładów można wprowadzić - jak stosować szybkie formy sprawdzenia wiedzy, jakie metody dyskusji można wybrać, jak oddawać głos Studentom i w jaki sposób oni sami mogą włączać się w przekazywanie informacji i doświadczeń innym. Do udziału w webinarze zapraszamy zarówno osoby, które już mają doświadczenie w prowadzeniu wykładów (nawet wieloletnie), jak i te, które prowadzą lub będą go prowadziły po raz pierwszy. 

Forma szkolenia

online - MS Teams

Terminy

Przyjmowanie przez Nauczyciela Akademickiego roli organizatora wszystkich zajęć z danego przedmiotu i osoby kontrolującej w pełni ich przebieg jest rozwiązaniem komfortowym i zwiększającym przewidywalność, ale często nie odpowiada potrzebom współczesnych Studentów. Chcą oni bowiem mieć bieżący, choćby częściowy, wpływ na przebieg zajęć, aby były one “uszyte na ich miarę”. Na ile można negocjować sylabus zajęć ze Studentem? W jakim stopniu i zakresie Studenci mogą i powinni decydować o przebiegu realizowanych zadań? Po jakie metody nauczania innych i samodzielnego komponowania wiedzy można sięgnąć? W jakim zakresie i kiedy rozpoznawać potrzeby edukacyjne Studentów? Poszukajmy wspólnie odpowiedzi na te pytania w trakcie warsztatów.

Uwaga: Przed warsztatami należy zapoznać się z materiałami przesłanymi do Uczestników mailowo. Warsztaty będą miały wyłącznie charakter praktyczny. 

Forma szkolenia

zmiana formy online - MS Teams

Terminy

Spośród wszystkich efektów uczenia się, do jakich Nauczyciel Akademicki prowadzi swoich Studentów, kompetencje społeczne stanowią największe wyzwanie. Biorąc pod uwagę, że dotyczą one funkcjonowania w grupie, zarządzania sobą oraz postaw, zastanawiamy się często, czy na każdych zajęciach można je rozwijać i jak je zmierzyć, aby nie okazało się, że pochopnie oceniamy tylko deklaracje ze strony Studentów. W czasie webinaru zastanowimy się zatem nad tym, jakie rozwiązania i metody dydaktyczne pozwalają rozwijać i na bieżąco obserwować postępy Studentów w obszarze ich kompetencji społecznych, jak wspierająco, ale również sprawiedliwie oceniać te najbardziej osobiste skutki edukacji oraz jak analizować kompetencje społeczne Studentów również wtedy, kiedy zajęcia wymagają znacznie większego zaangażowania Nauczyciela niż samego Studenta. 

Forma szkolenia

zmiana formy online - MS Teams

Terminy

Analiza przypadku jest jedną z najpowszechniej wykorzystywanych metod dydaktycznych, ale jej projektowanie nie należy do łatwych - pojawiają się bowiem pytania, jakie rodzaje treści dostarczyć Studentom do analizy, czy skorzystać z gotowych opisów przypadków wzbogaconych o pytania czy ułożyć coś własnego, jakiej skali kreatywności oczekiwać od Studentów, a przede wszystkim, czy na pewno Studenci będą w stanie w ciągu jednych zajęć zapoznać się z materiałami i znaleźć rozwiązanie. W czasie webinaru postaramy się udoskonalić Państwa studia przypadków - zastanowimy się, jak można zaprezentować ich zawartość, jak budować precyzyjne polecenia, jakie przyjąć kryteria oceniania oraz w jaki sposób na tyle skrócić tę metodę dydaktyczną, aby Studenci byli w stanie przygotować swoje rozwiązania przy wsparciu ze strony Nauczyciela w czasie jednego spotkania dydaktycznego. 

Uwaga: Przed udziałem w webinarze proszę wybrać jeden z wykorzystywanych przez siebie opisów przypadków, przesłać go do osoby prowadzącej webinar najpóźniej na 48 godzin przed spotkaniem (na adres kamila.pytka@uni.lodz.pl) oraz samemu spróbować ocenić mocne i słabe strony tego materiału.  

Forma szkolenia

zmiana formy online - MS Teams

Terminy

Z ZAKRESU METODYKI ZAJĘĆ E-LEARNINGOWYCH

Nieee, w trakcie szkolenia nie pojawią się hologramy Ludwiga van Beethovena (osoby głuchej) czy Helen Keller (osoby niewidomej), nie będziemy także zajmować się ich biografią, ale… wyobraź sobie, że ta dwójka przybywa do naszych czasów i odkrywa, że wszystkie nowinki technologiczne są pod nich dostosowane, na co nie mogli liczyć w swoich czasach. Chyba byliby zadowoleni, prawda?

Podczas szkolenia:

  • odkryjesz, dlaczego standard WCAG to ważna i fajna rzecz,
  • zrozumiesz zasady dostępności cyfrowej,
  • nauczysz się tworzyć dostępne treści multimedialne (teksty, grafiki, prezentacje).

Odkryj, jak technologia może przełamywać bariery i uczynić edukację dostępną dla wszystkich. Bądź częścią zmiany i spraw, by świat cyfrowy był miejscem bez barier!

Forma szkolenia

online - MS Teams

Terminy