Uniwersytet Łódzki w mediach w 2024 roku

Ponad 68 tysięcy publikacji na temat Uniwersytetu Łódzkiego i naukowo-badawczej aktywności jego pracowników ukazało się w 2024 roku w mediach krajowych i zagranicznych dzięki współpracy naukowców z Biurem Prasowym uczelni oraz z wydziałowymi pełnomocnikami ds. promocji. W efekcie UŁ po raz pierwszy znalazł się w ścisłej czołówce rankingu Top Marka opisującego 500 najsilniejszych medialnie marek w Polsce.

Wywiadu udziela dr Tomasz Napierała (WNG)
Rektor UŁ prof. dr hab. Rafał Matera w rozmowie z dziennikarzem
Dr Paweł Stępień (WSMiP) podczas eksperckiej wypowiedzi dla dziennikarza Polskiej Agencji Prasowej
Dr hab. Łukasz Korporowicz, prof. UŁ, i dr Jakub Stępień (obaj z WPiA) udzielają wywiadu dziennikarzowi Radia Łódź
Wywiadu udziela dr hab. Michał Mackiewicz, prof. UŁ (EkSoc)
Dr Dominika Kaczorowska-Spychalska, prof. UŁ (WZ), odpowiada na pytania dziennikarzy
Dr Alicja Piotrowska (WF-H) w rozmowie z dziennikarką
Na pytania dziennikarzy odpowiada dr hab. Iwona Wagner, prof. UŁ (WBiOŚ)
Briefing prasowy nowo wybranych władz rektorskich UŁ

Według dostępnego już raportu rocznego Instytutu Monitorowania Mediów 68,09 tysiąca publikacji na temat UŁ dotarło do ponad 2 miliardów 56 milionów czytelników, widzów, słuchaczy oraz internautów w Polsce i na całym świecie. Tzw. ekwiwalent reklamowy publikacji wyniósł łącznie aż 393,96 miliona złotych! Warto podkreślić, że wszystkie wymienione wyżej parametry udało się podwyższyć w porównaniu z rokiem 2023 o kilkadziesiąt do prawie stu procent! 

Czwarte miejsce UŁ w prestiżowym rankingu 

Nasza uczelnia znalazła się na wysokim, czwartym miejscu wśród polskich uniwersytetów w opublikowanym przez branżowy magazyn „Press” rankingu Top Marka 2024. W tegorocznym zestawieniu znalazło się łącznie 10 uczelni, w tym 7 uniwersytetów. UŁ uplasował się wśród nich na 4. miejscu, za Uniwersytetem Warszawskim, Jagiellońskim i Adama Mickiewicza w Poznaniu. 

Ważnym współczynnikiem branym pod uwagę podczas tworzenia tego zestawienia był tzw. impact, czyli szacowane dotarcie informacji o danej marce. Oblicza się go właśnie na podstawie danych o zasięgu wzmianek na temat uczelni, które ukazały się w mediach. Tworząc ranking, przeanalizowano ponad 1,4 mln materiałów prasowych, 11,9 mln publikacji internetowych oraz 18,2 mln wpisów w mediach społecznościowych. 

Eksperci UŁ w mediach w 2024 roku 

Te efektowne wyniki nie byłyby możliwe bez aktywności ze strony naukowców Uniwersytetu Łódzkiego angażujących się w ogólnouniwersyteckie projekty Biura Prasowego UŁ (m.in. Śniadania Prasowe), promocyjne inicjatywy pełnomocników wydziałowych i chętnie współpracujących z redakcjami oraz dziennikarzami. Do grona bardzo aktywnych medialnie badaczy UŁ jak dr hab. Piotr Szukalski, prof. UŁ i dr hab. Piotr Krajewski, prof. UŁ (obaj WE-S), dr Mateusz Piątkowski i dr Tomasz Lachowski (obaj WPiA), dr Dominika Kaczorowska-Spychalska, prof. UŁ (WZ), dr Krzysztof Grzegorzewski (WF), dr Maciej Onasz (WSMiP), dr Damian Kasprzyk (WF-H), dr Mariusz Woźniakowski (WZ), prof. dr hab. Joanna Wibig (WNG) – w 2024 roku dołączyli m.in.:  

...a także wielu innych naukowców, reprezentujących praktycznie wszystkie wydziały UŁ. Serdecznie dziękujemy im za współpracę i zapraszamy kolejnych naukowców do kontaktu z Biurem Prasowym UŁ oraz do dzielenia się swym potencjałem z otoczeniem w 2025 roku. Na pewno dobrą okazją ku temu może być przyjmowanie zaproszeń na Śniadania Prasowe UŁ, które koordynuje rzecznik prasowa UŁ – Iwona Ptaszek-Zielińska.  

Przy kawie o nauce i uczelni  

Śniadania Prasowe Uniwersytetu Łódzkiego to projekt służący budowaniu relacji między mediami a uczelnią, zainicjowany w grudniu 2022 r. Podczas cyklicznych spotkań naukowców, doktorantów i studentów z dziennikarzami prezentujemy ekspercką wiedzę badaczy z UŁ oraz poruszamy tematy z życia uczelni. To przede wszystkim czas na rozmowę, spontaniczną wymianę zdań i dzielenie się pomysłami oraz budowanie sieci wzajemnych kontaktów.     

Podczas Śniadań Prasowych naukowcy osobiście poznają dziennikarzy, co sprawia, że w przyszłości chętniej z nimi współpracują i stale powiększa się grono badaczy UŁ otwartych na media. Z kolei dziennikarze zainteresowani ekspercką wiedzą naukowców wykorzystują kontakty, jakie z nimi nawiązali, do kolejnych publikacji.  

Najbardziej medialne wydarzenia UŁ w 2024  

Rok 2024 obfitował w ważne wydarzenia na Uniwersytecie Łódzkim. Największym zainteresowaniem dziennikarzy i poszczególnych redakcji, co znalazło odbicie w licznych publikacjach, cieszyły się: 

  • Nagroda im. prof. Kotarbińskiego (zapowiedzi X edycji konkursu, uroczystej gali, nominacje książek-finalistek, relacja) – 116 publikacji w mediach  
  • Wspólne Juwenalia UŁ i UMed – 77 publikacji 
  • Powołanie na UŁ Zespołu ds. GenAI – 69 
  • Wynalazek mgr. inż. Macieja Ślota (WFiIS) – 46 
  • Wybory rektorskie na UŁ – 44 

Laureat i finaliści X edycji konkursu o Nagrodę im. prof. KotarbińskiegoJubileuszowa X edycja konkursu UŁ o Nagrodę im. prof. Tadeusza Kotarbińskiego to najbardziej medialne wydarzenie uczelni w 2024 roku.

To był dobry rok dla Uniwersytetu Łódzkiego. Co najmniej równie udanego życzymy wszystkim naukowcom angażującym się w medialną formę promocji badań, sukcesów naukowych i dydaktycznych swoich oraz uczelni. Jeszcze raz serdecznie dziękujemy za aktywność i zapraszamy do współpracy z Biurem Prasowym UŁ.  

Materiał: Biuro Prasowe UŁ 
Dane liczbowe: Instytut Monitorowania Mediów   
Zdjęcia: Bartosz Kałużny, Maciej Andrzejewski (Centrum Komunikacji Marki UŁ)