Według dostępnego już raportu rocznego Instytutu Monitorowania Mediów 68,09 tysiąca publikacji na temat UŁ dotarło do ponad 2 miliardów 56 milionów czytelników, widzów, słuchaczy oraz internautów w Polsce i na całym świecie. Tzw. ekwiwalent reklamowy publikacji wyniósł łącznie aż 393,96 miliona złotych! Warto podkreślić, że wszystkie wymienione wyżej parametry udało się podwyższyć w porównaniu z rokiem 2023 o kilkadziesiąt do prawie stu procent!
Czwarte miejsce UŁ w prestiżowym rankingu
Nasza uczelnia znalazła się na wysokim, czwartym miejscu wśród polskich uniwersytetów w opublikowanym przez branżowy magazyn „Press” rankingu Top Marka 2024. W tegorocznym zestawieniu znalazło się łącznie 10 uczelni, w tym 7 uniwersytetów. UŁ uplasował się wśród nich na 4. miejscu, za Uniwersytetem Warszawskim, Jagiellońskim i Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Ważnym współczynnikiem branym pod uwagę podczas tworzenia tego zestawienia był tzw. impact, czyli szacowane dotarcie informacji o danej marce. Oblicza się go właśnie na podstawie danych o zasięgu wzmianek na temat uczelni, które ukazały się w mediach. Tworząc ranking, przeanalizowano ponad 1,4 mln materiałów prasowych, 11,9 mln publikacji internetowych oraz 18,2 mln wpisów w mediach społecznościowych.
Eksperci UŁ w mediach w 2024 roku
Te efektowne wyniki nie byłyby możliwe bez aktywności ze strony naukowców Uniwersytetu Łódzkiego angażujących się w ogólnouniwersyteckie projekty Biura Prasowego UŁ (m.in. Śniadania Prasowe), promocyjne inicjatywy pełnomocników wydziałowych i chętnie współpracujących z redakcjami oraz dziennikarzami. Do grona bardzo aktywnych medialnie badaczy UŁ jak dr hab. Piotr Szukalski, prof. UŁ i dr hab. Piotr Krajewski, prof. UŁ (obaj WE-S), dr Mateusz Piątkowski i dr Tomasz Lachowski (obaj WPiA), dr Dominika Kaczorowska-Spychalska, prof. UŁ (WZ), dr Krzysztof Grzegorzewski (WF), dr Maciej Onasz (WSMiP), dr Damian Kasprzyk (WF-H), dr Mariusz Woźniakowski (WZ), prof. dr hab. Joanna Wibig (WNG) – w 2024 roku dołączyli m.in.:
- Ekohydrolożka dr hab. Iwona Wagner, prof. UŁ (WBiOŚ) – 117 komentarzy eksperckich w mediach
- Politolog dr Paweł Stępień (WSMiP) – 72 komentarze
- Prawnik dr Jakub Stępień (WPiA) – 56
- Politolożka dr hab. Paulina Matera, prof. UŁ (WSMiP) – 42
- Ekonomista dr hab. Michał Mackiewicz, prof. UŁ (WE-S) – 38
- Prawnik dr hab. Łukasz Korporowicz, prof. UŁ (WPiA) – 37
- Geograf dr Tomasz Napierała (WNG) – 37
- Geolog dr hab. Piotr Czubla, prof. UŁ (WNG) – 27
- Antropolożka dr Alicja Piotrowska (WF-H) – 26
- Prawnik dr hab. Jan Kulesza, prof. UŁ (WPiA) – 15
...a także wielu innych naukowców, reprezentujących praktycznie wszystkie wydziały UŁ. Serdecznie dziękujemy im za współpracę i zapraszamy kolejnych naukowców do kontaktu z Biurem Prasowym UŁ oraz do dzielenia się swym potencjałem z otoczeniem w 2025 roku. Na pewno dobrą okazją ku temu może być przyjmowanie zaproszeń na Śniadania Prasowe UŁ, które koordynuje rzecznik prasowa UŁ – Iwona Ptaszek-Zielińska.
Przy kawie o nauce i uczelni
Śniadania Prasowe Uniwersytetu Łódzkiego to projekt służący budowaniu relacji między mediami a uczelnią, zainicjowany w grudniu 2022 r. Podczas cyklicznych spotkań naukowców, doktorantów i studentów z dziennikarzami prezentujemy ekspercką wiedzę badaczy z UŁ oraz poruszamy tematy z życia uczelni. To przede wszystkim czas na rozmowę, spontaniczną wymianę zdań i dzielenie się pomysłami oraz budowanie sieci wzajemnych kontaktów.
Podczas Śniadań Prasowych naukowcy osobiście poznają dziennikarzy, co sprawia, że w przyszłości chętniej z nimi współpracują i stale powiększa się grono badaczy UŁ otwartych na media. Z kolei dziennikarze zainteresowani ekspercką wiedzą naukowców wykorzystują kontakty, jakie z nimi nawiązali, do kolejnych publikacji.
Najbardziej medialne wydarzenia UŁ w 2024
Rok 2024 obfitował w ważne wydarzenia na Uniwersytecie Łódzkim. Największym zainteresowaniem dziennikarzy i poszczególnych redakcji, co znalazło odbicie w licznych publikacjach, cieszyły się:
- Nagroda im. prof. Kotarbińskiego (zapowiedzi X edycji konkursu, uroczystej gali, nominacje książek-finalistek, relacja) – 116 publikacji w mediach
- Wspólne Juwenalia UŁ i UMed – 77 publikacji
- Powołanie na UŁ Zespołu ds. GenAI – 69
- Wynalazek mgr. inż. Macieja Ślota (WFiIS) – 46
- Wybory rektorskie na UŁ – 44
Jubileuszowa X edycja konkursu UŁ o Nagrodę im. prof. Tadeusza Kotarbińskiego to najbardziej medialne wydarzenie uczelni w 2024 roku.
To był dobry rok dla Uniwersytetu Łódzkiego. Co najmniej równie udanego życzymy wszystkim naukowcom angażującym się w medialną formę promocji badań, sukcesów naukowych i dydaktycznych swoich oraz uczelni. Jeszcze raz serdecznie dziękujemy za aktywność i zapraszamy do współpracy z Biurem Prasowym UŁ.
Materiał: Biuro Prasowe UŁ
Dane liczbowe: Instytut Monitorowania Mediów
Zdjęcia: Bartosz Kałużny, Maciej Andrzejewski (Centrum Komunikacji Marki UŁ)