Uczta tematów: eksperci UŁ m.in. o tradycjach bożonarodzeniowych, psychospołecznych aspektach mediów społecznościowych przed Bożym Narodzeniem, prognozach ekonomicznych i prawnych na 2025
Śniadania Prasowe UŁ cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem redakcji i to nas ogromnie cieszy. Kolejny rok obfitował w spotkania i rozmowy, dając możliwość zacieśniania relacji – za każdym razem pozytywna atmosfera spotkań zbliżała obecnych i dawała szansę na zaistnienie nauki, kultury, humanistyki nie tylko w świecie akademickim, ale także dla odbiorców spoza uczelni. Relacje z poprzednich spotkań i więcej informacji można znaleźć na stronie Śniadań Prasowych UŁ.
Grudniowe śniadanie prasowe UŁ obfitowało w eksperckie komentarze do aktualnych tematów. W okołoświątecznej atmosferze rozmawialiśmy m.in. o tradycjach bożonarodzeniowych – dr Alicja Piotrowska z Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Łódzkiego dzieliła się swoimi refleksjami na temat praktyk kulturowych, przeszłych i obecnych, dotyczących czasu przesilenia zimowego:
Przesilenie zimowe to czas nadziei, oczekiwania, przygotowywania na nowe – pełen również działań, które zapewnić mają dobrobyt, powodzenie i spokój na nadchodzący rok. Świętowanie to ma wymiar wspólnotowy. Odwołuję się zarówno do tych związanych z tradycją chrześcijańską jak i tych, które współistniały i współistnieją z tym wymiarem świętowania. I tak na przykład choinka, która przywędrowała do nas w XIX wieku zza zachodniej granicy, ale również jej starsza „siostra” podłaźniczka odsyła nas do działań bezpośrednio związanych z tym czasem zmiany i oczekiwaniem na odrodzenie. Wiecznie zielone rośliny, jak drzewa iglaste czy jemioła były między innymi znakiem, że to życie, które w czasie zimy zamiera ponownie z wiosną do nas zawita. Te praktyki związane z zapewnianiem dobrobytu i powodzenia na nadchodzący rok ujawniają się również w składnikach, które stanowią podstawę potraw świątecznych. Kasze, zboża, miód, owoce – ich obecność w ten szczególny czas miała zapewnić ich obfitość w przyszłości. Z kolei grzyby czy mak, w związku ze swoimi właściowościami, ułatwiają nam kontakt z tym światem poza naszą codziennością.
Dr Kinga Stopczyńska z Wydziału Zarządzania UŁ opowiadała m.in. o psychospołecznych problemach związanych z social mediami przed Świętami Bożego Narodzenia:
Presja na idealne Święta prezentowana w mediach społecznościowych może wywoływać stres i porównywanie się. Wyidealizowany obraz Świąt, luksusowych prezentów czy perfekcyjnych dekoracji mogą prowadzić do poczucia niedoskonałości i obniżonego nastroju u osób, które nie mogą sobie na nie pozwolić. Presja porównywania się z innymi użytkownikami może nasilać stres i poczucie izolacji, szczególnie u osób samotnych lub w trudnej sytuacji życiowej. Nadmierne skupienie na materialnym aspekcie Świąt promowane w kanałach społecznościowych może przyćmić ich duchowy i wspólnotowy wymiar, co pogłębia konsumpcjonizm i rozczarowanie. Nie możemy jednak zapominać o jasnych stronach – platformy te umożliwiają organizowanie akcji charytatywnych, co sprzyja budowaniu więzi i angażowaniu społeczności w pomoc potrzebującym, a także dają możliwość nieograniczonej komunikacji, będąc jednocześnie motywatorem i inspiracją dla ich użytkowników.
Był z nami także dr Remigiusz Żulicki z Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego UŁ, który mówił o przeciążeniu informacyjnym i generowaniu materiałów przez AI:
Z jednej strony mamy problem generowania materiałów tekstowych, dźwiękowych, grafiki i wideo przez AI / algorytmy, lub za ich pomocą, i to jest obecnie rzecz nowa i modna. Obok znanego pojęcia deep fake pojawiają się inne, takie jak „slop” — oznaczający niskiej jakości treści generowane w dużych ilościach przez maszyny i zalewające sieć, oraz tzw. „teoria martwego Internetu” (dead internet theory) — uznawana za spiskową koncepcję zrodzoną około 2016-2017 r. mówiącą, iż cały ruch w Internecie jest faktycznie wynikiem działania maszyn, a nie ludzi. Mowa nie tylko o treściach, ale także o rekcjach, komentarzach i udostępnianiu treści w mediach społecznościowych. Z drugiej strony jest starszy, ale wciąż istniejący problem algorytmicznie rekomendowanych treści w Internecie. Zgodnie z mechanizmem ekonomii, platformy internetowe, takie jak media społecznościowe, są zaprojektowane na przedłużanie czasu spędzonego na platformie i zobaczeniu jak największej ilości reklam. Konsumowane treści nie mają większego znaczenia, bowiem dostarczają ich sami użytkownicy, którzy nie są klientami platform.
Z kolei dr Izabela Florczak z Wydziału Prawa i Administracji UŁ mówiła o prawie pracy w 2025 r., które stanie przed kilkoma nowymi wyzwaniami:
Część z nich jest efektem wsłuchiwania się potrzeby zgłaszane przez społeczeństwo. Należą do nich dzień wolny w Wigilię oraz dodatkowy urlop macierzyński dla rodziców dzieci urodzonych przedwcześnie oraz tych, które po narodzinach ze względu na stan zdrowia musiały zostać dłużej w szpitalu. Kolejne zmiany będą efektem konieczności wdrożenia przepisów unijnych – tutaj wymienić trzeba w szczególności Dyrektywę w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych (dla której termin implementacji minął w listopadzie 2024 roku) oraz Dyrektywę o przejrzystości wynagrodzeń (dla niej termin na wdrożenie upływa w 2027 roku). Kolejne istotne zmiany podyktowane są koniecznością reagowania na zjawiska zachodzące na rynku pracy. W Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej powstał projekt ustawy, która ma doprecyzować przepisy, dostosować definicję mobbingu do współczesnych realiów, a w efekcie – lepiej chronić ofiary mobbingu. Rząd pracuje również nad nowymi regulacjami dot. zatrudniania cudzoziemców. Miały one przewidywać m.in. zasadniczy zakaz zatrudniania cudzoziemców na podstawie umów cywilnoprawnych. Nie było w tym zakresie porozumienia pomiędzy resortami pracy i rozwoju. Zdanie tego drugiego przeważyło na posiedzeniu Rady Ministrów 18 grudnia i z kolejnego projektu ustawy powyższe propozycje zostały usunięte.
Wśród ekspertów byli także: dr hab. Michał Mackiewicz, prof. UŁ z Wydziału Ekonomiczno-Socjologicznego UŁ – przybliżający prognozy ekonomiczne na 2025 r.; dr Karolina Kołodziej z Wydziału Filologicznego UŁ – mówiąca o literackich patronach 2025 oraz dr Paweł Kowalski z Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych UŁ – komentujący aktualną sytuację polityczną w Polsce.
dr hab. Michał Mackiewicz, prof. UŁ podczas rozmów z dziennikarzami
Zależy nam, by każde śniadanie prasowe UŁ obfitowało w inspirujące rozmowy, często właśnie wtedy rodzą się ciekawe pomysły i nowe projekty. Na grudniowym spotkaniu świąteczna atmosfera unosiła się w powietrzu – obecni Ambasadorzy #UniLodz, już z czwartej edycji programu, zaakcentowali bożonarodzeniowy klimat, swoimi strojami.
Ambasadorzy #UniLodz: Julia, Julia, Tomek, Karolina, Jerzy, Kamila
Eksperci i wspaniali goście
Podczas grudniowego śniadania prasowego UŁ był z nami także Tomasz Grzywaczewski – polski dziennikarz, pisarz, dokumentalista i podróżnik oraz mgr inż. Maciej Ślot z Wydziału Fizyki i Informatyki Stosowanej – Młody Wynalazca 2024:
Nagroda „Młodego Wynalazcy 2024” przyznana w konkursie organizowanym przez Rzeczpospolitą oraz Urząd Patentowy RP jest dla mnie ogromnym wyróżnieniem. Przez ostatnie 4 lata pracowałem nad czujnikami radiowymi, które mogą mieć różne zastosowania – od diagnostyki lewokomorowej niewydolności serca po badania nieinwazyjne w inżynierii materiałowej. Efektem tych prac są układy, które zostały opatentowane, a także opisane w artykułach naukowych. Obecnie trwają rozmowy z inwestorami zainteresowanymi wdrożeniem.
Innowacyjny wynalazek doktoranta UŁ pomaga w diagnostycehttps://www.uni.lodz.pl/nauka-i-badania/szczegoly/doktorant-ul-nagrodzony-w-konkursie-rzeczpospolitej
Dr Katarzyna Mokra z Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska UŁ zapowiadała Noc Biologów 2025 (Biologia zmian klimatu), która odbędzie się już 10 stycznia 2025 r.
Widzimy się na kolejnych Śniadaniach Prasowych UŁ – dziękujemy!
Śniadania Prasowe Uniwersytetu Łódzkiego to projekt służący budowaniu relacji między mediami a uczelnią, zainicjowany w grudniu 2022 r. Podczas cyklicznych spotkań naukowców, doktorantów i studentów z dziennikarzami prezentowana jest ekspercka wiedza badaczy z UŁ oraz poruszane są tematy z życia uczelni.
Idea śniadań prasowych zakłada regularne spotkania z dziennikarzami i przedstawianie im interesujących tematów z życia uczelni, w miejscu sprzyjającym rozmowom ze smacznym jedzeniem przy kawie. To także okazja do wymiany zdań i dzielenia się pomysłami, które często wynikają spontanicznie. Relacje z poprzednich spotkań i więcej informacji można znaleźć na stronie Śniadań Prasowych UŁ.
Fotorelacja z grudniowego spotkania z dziennikarzami
Tekst: Iwona Ptaszek-Zielińska, Biuro Prasowe,/fot. Michał Gruda, Centrum Komunikacji i PR