WYDARZENIA W RAMACH PROJEKTU
- Wernisaż wystawy Marzeny Mirewicz-Czumaczenko i spotkanie z naukowcami z Pracowni Biobank UŁ oraz Instytutu Archeologii UŁ, 7 marca, godz. 18.00, Galeria Wozownia przy Pałacu Biedermanna
- Warsztat pisania run wikingów oraz sztuki naskalnej epoki kamienia – 18 marca, godz. 18.00–20.00, Galeria Wozownia przy Pałacu Biedermanna (organizatorzy: Koło Naukowe Studentów Archeologii UŁ Varia, Studenckie Koło Naukowe Archeologii Pradziejowej BIFAS)
- Analogowa rozgrywka RPG z motywem Słowian – 1 kwietnia, godz. 18.00–21.00, Galeria Wozownia przy Pałacu Biedermanna (organizatorzy: Koło Naukowe Badaczy Gier UŁ)
- Związki między archeologią a sztuką – prezentacja dra Łukasza Sadowskiego z Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi (szczegóły niebawem!)
POCZĄTEK – BADANIA GENETYCZNE
Inspiracją do powstania obecnej kolekcji jest przynależność twórczyni do haplogrupy T2b mitochondrialnego DNA. Impulsem do działania twórczego było badanie mtchDNA artystki przeprowadzone w ramach współpracy z Biobankiem Łódź oraz znaleziska archeologiczne, w których znajdowały się szczątki ludzkie z oznaczoną haplogrupą T2b.
Jeśli wcześniej najważniejszym źródłem koncepcji kontekstu dla rzeźb z serii „Geneza. Skąd przyszliśmy, kim jesteśmy, dokąd zmierzamy?”, były badania genetyczne, to obecnie jest nim archeologia. To niezbędny element podróży w czasie i przestrzeni; miejsce, w którym poszukuję szczątków i śladów, które są inspiracją do działań artystycznych
wyjaśnia artystka.
fot. 1. Marzena Mirewicz-Czumaczenko (fot. Bartosz Kałużny)
Eksploracje rozpoczynam poszukiwaniami w bazach danych oraz opracowaniach naukowych, na które składają się dokumenty tekstowe, fotografie dotyczące szczątków, miejsca, przynależności kulturowej, artefaktów towarzyszących znalezisku. To stanowi pole, w którym rozwijam temat linii kobiecej w mojej sztuce – motywu, który jest obecny już w rytach naskalnych, świadectwie najwcześniejszej aktywności twórczej istot ludzkich. Przypomnę, że ciągłość mitochondrialnego DNA jest przekazywana z matki na córki
dodaje.
JAK POWSTAŁ NOWY CYKL PRAC?
Kiedyś inspiracjami dla artystki były tkaniny z rodzinnej szafy oraz linie archetypów, które tkwią w kobiecej psychice, wiodą głęboko w przeszłość, sięgają dalekich przodkiń. W cyklu prac „Obecność T2b” wykorzystała zaś wykonane wówczas sitodruki, które symbolizują związki rodzinne. Przedstawiają układy linii, wywodzące się z charakterystyki linii żeńskiego ciała.
Ich fragmenty są klamrą spinającą w całość kolekcję prac najnowszego cyklu. Towarzyszą dominującym materiałom, takim jak np. kamień, drewno, ceramika i inne. W porównaniu do wcześniejszej twórczości obecne prace są bardziej przedstawiające, gdyż pokazują bezpośredni kontekst odkryć archeologicznych – układ szczątków ludzkich, artefaktów, miejsc.
fot. 2. Praca Alsonyek Bataszek (fot. Marzena Marewicz-Czumaczenko)
Ważnym elementem w pracach artystki jest typografia – cyfry oznaczające współrzędne geograficznych znalezisk. W swej treści zawierają przestrzeń od Wysp Brytyjskich do stepów Azji, od Skandynawii do Afryki Północnej.
W ludzkim wymiarze moje prace przywołują niegdyś żyjące osoby do współczesności. Dając im przestrzeń do ponownego zaistnienia, wpisania się w klan osób haplogrupy T2b, kontynuuję ich historię. Wplatając w nią współczesną narrację, interakcję za sztuką, tworzę możliwość wchodzenia odbiorcy w relację zarówno z nimi, jak i z odkryciami naukowymi. Niegdyś zmarli stają się wraz ze mną propagatorami nauki i sztuki, dając świadectwo o miejscach i czasach, w których żyły. Pomagają ludziom zrozumieć ich dzieje
tłumaczy Marzena Mirewicz-Czumeczenko.
fot. 3. Praca Trumpington Meadow (fot. Marzena Mirewicz-Czumaczenko)